Schrijftaak: samenvattend interviewverslag

25-01-2014 15:07

'Met mijn werk kan ik wat voor ze terug doen.'

Jolanda van der Vecht werkt als verzorgende in de ouderenzorg. Ze is in dienst van GGZ Drenthe.

Voordat Jolanda is gaan werken voor GGZ Drenthe in 2001, heeft ze verschillende banen gehad. Na de middelbare school heeft ze op een kantoor gewerkt,'maar dat stilzitten is niks voor mij' vertelt Jolanda. Voordat ze verzorgende werd heeft ze gewerkt bij een drogist in een wijk met veel ouderen. Daar kwam Jolanda erachter dat ze het leuk vond om wat voor hen te doen. In die tijd had GGZ Drenthe een vacature voor een leerling-verzorgende. Ze heeft gesolliciteerd en is aangenomen.

Nu is Jolanda verzorgende. Ze heeft een fuctie die tussen verzorgende en verpleegkundige in staat.

Ze helpt bewoners van verpleeghuis De Herik met hun dagelijkse verzorging. Dit zijn veel verschillende dingen. 'Kleine dingen maken dit werk leuk', zegt Jolanda. Ze ziet de mensen dan genieten van de dingen die ze voor hen kan doen. Ook geeft ze naast de dagelijkse verzorging verpleegkundige handelingen.

Jolanda vindt haar werk niet eentoning, maar juist gevarieerd. Ze werkt samen met andere verpleeghuizen en andere afdelingen. Zo kun je van elkaar leren. Ook kun je op deze manier werken en opleidingen volgen op andere locaties binnen GGZ Drenthe. Jolanda volgt een opleiding verpleegkundige en ze is van plan stage te gaan lopen in de psychiatrie. 'Zo kan ik mijn kennis verbeteren en dat vind ik heel belangrijk', vertelt Jolanda.

Jolanda wil altijd blijven werken met ouderen. Ze heeft respect voor wat de ouderen hun hele leven hebben gepresteerd. 'Met mijn werk kan ik wat voor ze terug doen.'